logo
HOME ZARZĄDZANIE & MARKETING PRAWO & FINANSE BLIŻEJ PACJENTA PIERWSZE KROKI KALENDARIUM LIFESTYLE TECHNOLOGIE

DOKUMENTY

OGŁOSZENIA

WSPÓŁPRACA

KONTAKT

JAK ZMOTYWOWAĆ PACJENTA DO WSPÓŁPRACY

JAK ZMOTYWOWAĆ PACJENTA DO WSPÓŁPRACY
Dlaczego jednym z pacjentów tak łatwo przychodzi trzymanie się zaleceń lekarskich, a inni mają z tym tak duży problem? Dlaczego z niektórymi tak dobrze współpracuje się lekarzowi, a inni mimo największych wysiłków specjalisty nie chcą podążać za jego rekomendacją? Co zrobić, aby w prosty sposób zmotywować pacjenta do współpracy?

Prawdą jest, że wielu pacjentów w mniejszym lub większym stopniu nie przestrzega zaleceń lekarskich (badania wskazują nawet na 40% z nich)[1] i na pewno nie da się tego zmienić z dnia na dzień, bo nikogo nie można zmusić do zmiany zachowań. Dodatkowo, nie ma jednego skutecznego sposobu na zmotywowanie pacjenta do współpracy, bo naturalnie motywuje nas to, czego my sami chcemy, a nie to, czego pragną inni. Natomiast rozumiejąc STYL ZACHOWANIA pacjenta (dlaczego mówi to, co mówi, robi to, co robi, co stoi za jego decyzjami, czego się boi) możemy się z nim efektywniej komunikować i wesprzeć go w osiągnięciu zakładanych rezultatów.

Pacjenci są różni, ale ich zachowania da się przewidzieć.

Tak jak mamy różne gusta, różne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych, tak samo mamy różne postawy i potrzeby w relacji lekarz-pacjent. I warto się przyjrzeć pacjentowi z CIEKAWOŚCIĄ, zrozumieć jego motywacje, aby naturalnie z jeszcze większą satysfakcją wykonywać swoją pracę 
– a to naprawdę nie wymaga wielkiego zaangażowania ze strony lekarza.

Jak rozpoznać motywacje pacjentów? Model DISC

W zrozumieniu motywacji pacjentów, tego, w jaki sposób osiągają cele, jakiego wsparcia do tego potrzebują, pomocny jest model DISC (4 style zachowań, opracowane na podstawie badań amerykańskiego psychologa i psychiatry Williama Marstona; analizując ludzkie zachowania w konkretnych sytuacjach, okazało się, że istnieje powtarzalność zachowań u osób o podobnych stylach. Co ciekawe, każdy z nas ma w sobie te 4 style zachowań, ale w różnym stopniu ich intensywności).

 

Czego potrzebuje?

Jaki jest?

Co go demotywuje?

 

 

 

Pacjent

Dominujący

3%

Chce szybko widzieć  rezultaty i lepiej się czuć.

 

„Postaw mi cel i określ plan konkretnych działań. Powiedz mi, jaki cel - choćby najmniejszy - mogę osiągnąć w najbliższym czasie.”

 

Zadaniowy, skupia się  na rozwiązaniu, nie problemie, ekstrawertyk, działa szybko i dlatego chce szybko widzieć rezultaty; chce mieć wybór i kontrolę nad sytuacją, chce czuć, że to on podejmuje decyzje, lubi nowoczesne formy terapii.

Brak szybkich, mierzalnych efektów.

 

Podstawowe wskazówki do współpracy:

- Daj mu wyzwanie

- Pomóż mu zobaczyć mierzalne efekty

- Daj możliwie prosty plan działania

- Nie zabieraj wiele jego czasu

- Pytaj, czy się zgadza? – on lubi mieć ostatnie słowo

Pacjent

wpływowy

11%

Chce, żeby droga do celu była  urozmaicona, chce czuć, że lekarz go lubi.

 

„Rozmawiaj ze mną, doceniaj MNIE za każdy mój wysiłek. Powiedz, że jesteś ze mnie dumny.”

Skupia się na ludziach, nie zadaniach, ekstrawertyk; emocjonalny styl komunikacji, chce być zauważony, akceptowany, zwraca uwagę na walory estetyczne (choćby gabinetu), nie może się nudzić, potrzebuje różnorodności, zmian etc.

Spadek „pierwszego” entuzjazmu

 

Podstawowe wskazówki do współpracy:

- Ustalaj cele krótkoterminowe

- Bardzo często rozmawiaj, udzielając informacji zwrotnej

- Uprość możliwie plan działania

- Komplementuj, doceniaj

 

Pacjent stały

65%

Szuka możliwie łatwego sposobu na osiągnięcie celu, wsparcia – nie chce czuć, że zostaje sam z problemem.

 

„Zapewnij mnie, że jesteś od tego, żeby mi pomóc, że tworzymy zespół.”

Skupia się na relacjach, chce poczucia bezpieczeństwa, zrozumienia, słuchania jego potrzeb, autorytetu –eksperta.

Znudzi go to, że będzie pracować sam nad osiągnięciem celu

 

Podstawowe wskazówki do współpracy:

- Wyjaśnij korzyści z terapii

- Dostarczaj regularnie informacje zwrotne

- Utrzymuj motywację, przypominając wielokrotnie o celu, który ma osiągnąć

- Wspieraj, przekazując np. link do strony www, na której znajdzie historie innych pacjentów z podobnym problemem, nazwy stowarzyszeń pacjentów etc.

 

 

 

Pacjent sumienny

17%

Chcę osiągnąć cel we właściwy sposób.

 

„Przedstaw mi kolejne kroki terapii i pochwal MNIE za konkretne działania, osiągnięcia, np. regularne wizyty.”

 

Chce potwierdzenia skuteczności danej terapii, możliwości zadania pytań, stawia na jakość, szuka docenienia dla jego wysiłków.

Brak mentalnej stymulacji

 

Podstawowe wskazówki do współpracy:

- Mów o efektach (tu jesteś, tam masz być)

- Utrzymuj motywację, dostarczają fakty, informacje, ciekawostki naukowe o pozytywnych efektach terapii, daj mu ulotki, broszury, adresy przydatnych stron www

 

 

Anna Sarnacka, trener biznesu, Master DISC Consultant, autorka bloga www.disc.com.pl

 



[1] Źródło: Connectmedica, http://www.mojacukrzyca.org/print.php?id=3375

 


X
Nasz newsletter to cotygodniowa porcja inspiracji i rozwiązań dla Twojego gabinetu/przychodni. Zostaw nam swój adres e-mail, a my przekażemy Ci niezbędne i ciekawe informacje dla Twojego biznesu
podaj adres email:

© 2015 MedSukces

O nas   Kontakt