logo
HOME ZARZĄDZANIE & MARKETING PRAWO & FINANSE BLIŻEJ PACJENTA PIERWSZE KROKI KALENDARIUM LIFESTYLE TECHNOLOGIE

DOKUMENTY

OGŁOSZENIA

WSPÓŁPRACA

KONTAKT

Jak zmotywować pacjenta do systematycznego brania leków?

Zmotywowanie pacjenta do systematycznego brania leków rzeczywiście bywa dużym wyzwaniem. Rozwiązaniem może być Dialog Motywujący. Jedną z metod stosowaną w tej formie prowadzenia rozmowy jest wydobywanie pomysłów na rozwiązania od samego pacjenta. Wynika to z założenia, że to pacjent  jest najlepszym ekspertem od własnego życia, najlepiej zna samego siebie i swoje możliwości. Dlatego, gdy rozmawiamy z pacjentem zgodnie z zasadami Dialogu Motywującego, powinniśmy zadawać pytania otwierające, np.„ Jak mógłby Pan najlepiej to zorganizować, żeby systematycznie brać leki pół godziny przed posiłkiem?” zamiast pytań zamkniętych, np. „Czy  będzie Pan pamiętał aby przyjmować przepisane przeze mnie leki 3 x dziennie, pół godziny przed posiłkiem?”

Na pytanie zamknięte pojawi się odpowiedź „Tak, będę pamiętał”. Natomiast,  kiedy zadamy  pytanie otwarte, pacjent bardziej drobiazgowo (na głos) zastanowi się,  co powinien zrobić żeby nie zapomnieć o braniu leków i jak może to zorganizować. Z dużym prawdopodobieństwem usłyszymy najlepsze dla tej osoby rozwiązanie. Co więcej,  takie, na które sami moglibyśmy nie wpaść, a które wypowiedziane przez naszego pacjenta, o wiele silniej zakotwiczy w jego głowie jako słuszne i realne rozwiązanie.

Jeżeli wyjdziemy z roli eksperta i postaramy się aby pacjent wzbogacił naszą wiedzę medyczną o swoje własne doświadczenia, mamy o wiele większe prawdopodobieństwo, że ustaliwszy wspólną strategię, pacjent będzie systematycznie przyjmował leki czy zacznie konsekwentnie wprowadzać zaproponowane przez lekarza zalecenia farmakologiczne.

Magda Dolska-Topór, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej

Agata Groszek, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej

X
Nasz newsletter to cotygodniowa porcja inspiracji i rozwiązań dla Twojego gabinetu/przychodni. Zostaw nam swój adres e-mail, a my przekażemy Ci niezbędne i ciekawe informacje dla Twojego biznesu
podaj adres email:

© 2015 MedSukces

O nas   Kontakt