Jak rozmawiać z pacjentem żeby chciał szczerze mówić o swoich problemach i ewentualnych przeszkodach w podjęciu działań prozdrowotnych?
Pomocna może być w tej sytuacji metoda Dialogu Motywującego. Jednym z jej podstawowych założeń jest akceptacja drugiej osoby oraz jej wyborów. Akceptacja nie polega jednak na tym, aby chwalić wszystkie zachowania pacjenta, a zwłaszcza te, które są dla niego niebezpieczne czy szkodliwe. Akceptacja oznacza uznanie faktów z perspektywy pacjenta i jego opinii na ich temat. Dopiero, gdy pacjent czuje się akceptowany, a przez to bezpieczny w realiach gabinetu lekarskiego, zaczyna ufać specjaliście i jest gotów z nim szczerze porozmawiać o swoich trudnościach i obawach co do ewentualnego planu leczenia, zażywania leków, podjęcia rehabilitacji czy zmiany sposobu odżywiania.
Pamiętaj! Nie musisz pochwalać zachowań pacjenta, ale postaraj się akceptować i zrozumieć jego punkt widzenia. Kiedy ludzie czują się akceptowani takimi, jacy są, łatwiej podejmują decyzje
o zmianie.
Zadbaj również o to, aby uważnie słuchać pacjenta. Możesz pokazać, że go słuchasz odzwierciedlając jego wypowiedzi, czyli swoimi słowami oddając treść tego, co powiedział. Wtedy pacjent albo to potwierdzi, albo doprecyzuje co miał na myśli lub rozwinie swoją wypowiedź. Nie ma złego odzwierciedlenia. Nawet jeżeli pacjent zaprzeczy, będziesz miał szansę doprecyzować jego wypowiedź. Poprzez odzwierciedlenia wypowiedzi masz większą pewność, że macie to samo na myśli i w ten sposób minimalizujesz ryzyko, że źle zrozumiesz pacjenta.
Pamiętaj! Odzwierciedlając wypowiedzi pacjenta dowiadujesz się więcej i możesz zareagować bardziej adekwatnie wspierając go w procesie zdrowienia.
Magda Dolska-Topór, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej
Agata Groszek, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej