logo
HOME ZARZĄDZANIE & MARKETING PRAWO & FINANSE BLIŻEJ PACJENTA PIERWSZE KROKI KALENDARIUM LIFESTYLE TECHNOLOGIE

DOKUMENTY

OGŁOSZENIA

WSPÓŁPRACA

KONTAKT

BLIŻEJ PACJENTA - DALEJ OD KONKURENCJI

BLIŻEJ PACJENTA - DALEJ OD KONKURENCJI
Wielu właścicieli gabinetów i przychodni szuka sposobów jak przyciągnąć pacjentów i sprostać ich oczekiwaniom, oferując coraz to nowsze
i innowacyjne rozwiązania.


Skutecznym sposobem aby wyróżnić się na rynku usług medycznych
i osiągnąć doskonałość pośród dobrych konkurentów jest stworzenie UNIKALNEGO MIEJSCA.


Usługi medyczne to szczególny rodzaj działalności gdzie twarde prawa rynkowe spotykają się z subtelną warstwą niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, misją jaka wiąże się z pracą lekarza i wysokimi oczekiwaniami klientów, którzy równocześnie są pacjentami.

Dzisiaj, by odnieść sukces bycie dobrym to za mało. Jeszcze jakieś 20 lat temu, kiedy rynek prywatnych usług medycznych tworzył się, może tak. Pacjenci – klienci prywatnych gabinetów i przychodni są coraz bardziej świadomi. Mają wyraźnie sprecyzowane oczekiwania wobec osiąganych efektów leczenia, ale również tego jak chcą się w takich miejscach czuć i jak być traktowani. Jim Collins w swojej książce „Od dobrego do wielkiego” pisze – „dobre jest wrogiem wielkiego/wspaniałego”. By zatem odnieść sukces na wymagającym rynku, trzeba wyprzedzać ofertę konkurencji.

[quote]Od zdobycia przewagi konkurencyjnej zależy wszystko – być i nie być danej przychodni, jej pozycja na rynku, poziom dochodowości i dalszy rozwój.[/quote]

Milowym krokiem w rozwoju firmy jest uświadomienie sobie, że dla sukcesu gabinetu/przychodni istotne jest określenie profilu idealnego klienta. A następnie sprawdzenie, czy wszystkie działania marketingowo-sprzedażowe ukierunkowane są na jego pozyskanie. Dlaczego to takie ważne? Idealny klient to osoba, która rzeczywiście chce tego, co gabinet/przychodnia może zaoferować. Nie tylko kupuje usługę, ale jest z tego powodu szczęśliwy bo zmienia to jakość jego życia.

Idealny klient staje się ambasadorem gabinetu/ przychodni, a jego referencje przyciągają nowych pacjentów.

Gdy mówimy o unikalności, nie wystarczy subiektywne poczucie wyróżniania się od innych na rynku. Mówimy tu o umiejętności wyróżnienia się w sercu i umyśle klienta/pacjenta. To stanowi prawdziwy KLUCZ DO SUKCESU. To zdolność do pozyskania pacjenta, zachęcenia by skorzystał z usług i sprawienie by ZAUFAŁ i czuł się w przychodni BEZPIECZNIE. To przekonanie go, że proponowane usługi są inne i lepsze niż wszystko to co jest dostępne na rynku usług medycznych.

Często również myślimy, że to cena decyduje o tym czy pacjent skorzysta z usług tej bądź innej placówki. Dobra wiadomość jest taka:

Niska cena nie zbuduje przewagi konkurencyjnej.

Pacjent podejmując decyzję o wyborze kliniki kieruje się nie tylko ceną, ale przede wszystkim rzeczywistą wartością, oferowanej w ramach danej ceny, usługi. Na usługę składa się nie tylko efekt końcowy, ale również jakość obsługi na każdym jej etapie – przed wizytą, w trakcie i po. Istnieje wiele mechanizmów, które wpływają na ostateczną decyzję potencjalnego pacjenta. Można spróbować sprowadzić je do jednego mianownika: EMOCJE PACJENTA. To właśnie one decydują o tym, że postrzega przychodnię jako unikalną, do której ma zaufanie i którą będzie polecał innym.

Na proces decyzyjny pacjenta wpływa m.in.:

    • to co usłyszał od rodziny, znajomych

    • to co przeczytał w Internecie, na stronach www

    • to co zobaczył po przyjściu – szyld, wystrój wnętrza, wyposażenie

    • to z jakiej jakości kontaktem zetknął się przez telefon i w recepcji

    • „duch” miejsca i zespołu, który tam pracuje (jego poziom identyfikacji, postawa i sposób myślenia o wykonywanej pracy i pacjencie)

    • sposób, w jaki lekarz zbudował z nim relację - czy był uważny, czy wysłuchał, czy potrafił rozwiać wątpliwości, odkryć ukryte obiekcje, czy dał mu poczucie bezpieczeństwa i komfortu.


Wszystkie nowoczesne teorie zarządzania i marketingu podkreślają, że budowanie unikalności opartej na najnowszym sprzęcie i technologiach już nie wystarcza. Są to rozwiązania ogólnodostępne i powoli stają się standardem. Dziś o rzeczywistej unikalności i przewadze konkurencyjnej, coraz częściej decyduje czynnik ludzki, związany z tak subtelną materią jaką są emocje i subiektywne odczucia pacjentów. Budowanie unikalności choć dotyka subtelnej materii nie jest jednak żadną magią. To droga składająca się z konkretnych kroków i rozwiązań.

Pierwszym małym krokiem może być znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:

    • Dlaczego twoi pacjenci wybierają właśnie ciebie i twoją placówkę?

    • Jakie uczucia budzi w nich kontakt z twoimi pracownikami?

    • I na koniec - jeśli jestem twoim potencjalnym klientem – dlaczego mam wybrać twoje usługi a nie usługi konkurencji?


Anna Czelej, Małgorzata Kaczyńska, FutureMD

X
Nasz newsletter to cotygodniowa porcja inspiracji i rozwiązań dla Twojego gabinetu/przychodni. Zostaw nam swój adres e-mail, a my przekażemy Ci niezbędne i ciekawe informacje dla Twojego biznesu
podaj adres email:

© 2015 MedSukces

O nas   Kontakt