logo
HOME ZARZĄDZANIE & MARKETING PRAWO & FINANSE BLIŻEJ PACJENTA PIERWSZE KROKI KALENDARIUM LIFESTYLE TECHNOLOGIE

DOKUMENTY

OGŁOSZENIA

WSPÓŁPRACA

KONTAKT

5 ARGUMENTÓW BY DOSKONALIĆ KOMUNIKACJĘ

5 ARGUMENTÓW BY DOSKONALIĆ KOMUNIKACJĘ
O komunikacji lekarz - pacjent napisano już wiele artykułów. Wszyscy zgadzają się z tym, że jest to niezwykle ważny temat, jak również z opinią, że w powyższej kwestii jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia.

Komunikacja sama w sobie jest bardzo ważnym aspektem w naszym życiu. Od jej jakości zależy pośrednio jakość naszego życia, jakość relacji z najbliższymi i wszystkimi, którzy wpływają na nasze życie. Gdy dotykamy tak ważnych obszarów jak nasze zdrowie, jakość komunikacji i relacji staje się kluczowa, nie tylko dla naszego „dobrostanu” i dobrego samopoczucia, ale również procesów zdrowienia.

Każdy z nas, kto choć raz był na konsultacji u lekarza, wie jak wiele od samej komunikacji zależy. Wpływa ona na nasze samopoczucie w trakcie samej wizyty, tuż po niej, jak również na motywację do zdrowienia i wiarę w to, że wszystko będzie dobrze.

Pacjent, który słyszy diagnozę, oczekuje nie tylko fachowej wiedzy lekarza, ale umiejętności towarzyszenia, zrozumienia i dawania nadziei. Towarzyszy mu określona reakcja emocjonalna, najczęściej jest to frustracja, złość, bunt czy wycofanie. Zachowania te są wynikiem bezradności chorego w nowej dla niego sytuacji.

Lekarz, który jest empatyczny, potrafiący się wczuć w sytuację chorego, gwarantuje mu poczucie bycia rozumianym. Jest to warunek, który umożliwia budowanie dobrej relacji i poczucia bezpieczeństwa chorego.

Przyjrzyjmy się kilku faktom, które odpowiadają na pytanie DLACZEGO KOMUNIKACJA JEST TAK WAŻNA?

 

CZŁOWIEK JEST CAŁOŚCIĄ

Dziś już w medycynie oficjalnie mówi się, że człowiek jest czymś więcej niż sumą elementów składowych, które można traktować rozdzielnie. Składa się z części fizycznych, takich jak poszczególne części ciała czy układy, ale również z psychicznych, które wzajemnie na siebie wpływają. Coraz odważniej mówi się również o tym, że wiele chorób ma swoje źródło, swój prapoczątek w psychice. Czy zatem można leczyć samo fizyczne ciało? Czy należałoby również uwzględnić psychikę, zadbać o nią, choćby poprzez dobrą wspierającą pacjenta komunikację? Można naprawić komuś samochód, nie zajmując się kierowcą, choć nawet sama zgoda na naprawę wydaje się być wielce pożądana.
Dla pacjenta: Mów lekarzowi o swoich emocjach, nadziejach, lęku, wątpliwościach. To wszystko co przeżywasz, czego doświadczasz wpływa na proces zdrowienia i przebieg terapii.

 

LEKARZ A EFEKT PLACEBO

Efekt placebo opiera się na wierze. Okazuje się, że zachodzi on wtedy, gdy wierzymy w działanie jakiegoś "leku", ale również gdy wierzymy w danego człowieka - lekarza, w jego kompetencje
i skuteczność zalecanej przez niego terapii. By uzyskać 100 % zaufanie pacjenta, niezbędna jest
dobra relacja, czyli w przypadku lekarza, umiejętność słuchania, uważność na pacjenta, empatia, zrozumienie i wszystko to, co tę relacje i zaufanie buduje.

Dla pacjenta: Znajdź lekarza, do którego rzeczywiście będziesz mieć zaufanie. Lekarza, z którym spotkania będą Cię budowały, dodawały siły i odwagi w zmaganiach z chorobą i powrocie do zdrowia.

 

PERCEPCJA W STRESIE

Badania prowadzone wśród pacjentów, zaraz po wyjściu z gabinetu, pokazują co się dzieje
z możliwościami ludzkiego umysłu znajdującego się pod wpływem stresu. Choć wyniki poszczególnych badań różnią się nieznacznie, wszystkie mówią o zapamiętanych treściach na poziomie 20-30% w stosunku do wszystkich przekazywanych podczas wizyty treści. To nie jest optymistyczna wiadomość, ale mając tego świadomość, obie strony i lekarz i pacjent powinny dokładać wszelkich starań, by zniwelować negatywne skutki tej stresującej dla pacjenta sytuacji.

Dla pacjenta: Zapisuj lub poproś lekarza o zapisanie najważniejszych informacji i zaleceń. Będziesz mieć pewność, że po wyjściu z gabinetu najważniejsze rzeczy nie umkną twojej pamięci.

 

15 MINUT

Długość przeciętnej wizyty u lekarza wynosi ok. 15 minut. I lekarz i pacjent mają tylko kilkanaście minut by omówić wszystkie kwestie związane z wywiadem, wynikami badań, dalszym postępowaniem i zalecaną terapią. Precyzja języka, zwięzłość wypowiedzi, jasność komunikatów
w tej sytuacji jest nie do przecenienia. Ilość nie zawsze oznacza jakość, a efektywność nie zawsze musi się wiązać z długim czasem wizyty. Najważniejsze w tej sytuacji jest pytanie, jak obie strony mogą i powinny wykorzystać ten czas najlepiej.

Dla pacjenta: Przygotuj się do każdej wizyty u lekarza. Zastanów się o czym chciałbyś powiedzieć, o co zapytać, jakie masz obiekcje czy wątpliwości. Zapisz wszystko, by w trakcie wizyty o nich pamiętać.

 

CZY PACJENT CHCE WIEDZIEĆ?

Dla pacjenta ważna jest rzetelna informacja na temat stanu jego zdrowia. Potwierdza to ankietowy pomiar zapotrzebowania pacjentów na informacje o chorobie. Wyniki badań pokazują, że około 75 % chorych chce informacji, nawet gdy są niepomyślne. Najbardziej pożądane przez pacjentów jest uzyskanie informacji o diagnozie, o przebiegu leczenia i przyszłych badaniach. Pacjenci chcą wiedzieć jakie są zalecenia, zarówno w okresie leczenia, jak i w czasie rekonwalescencji i później. 92,5 % pacjentów chce wiedzieć więcej o samej chorobie, a 93 % - więcej o sposobach jej leczenia.

Dobra i efektywna komunikacja jest ważna. Wszystkie niedociągnięcia w niej skutkują wieloma konsekwencjami, które również w efekcie końcowym przekładają się na proces zdrowienia i ogólnego samopoczucia pacjenta. Co się dzieje, gdy pacjent nie wie, domyśla się, podejrzewa?

Efekty niedoinformowania pacjentów

    • Pacjent zaczyna poszukiwać informacji o własnej chorobie, u źródeł nie zawsze kompetentnych (np. znajomi, Internet);

    • Pacjent nie ma zaufania do lekarza ;

    • Zachwianiu ulega poczucie własnej wartości pacjenta;

    • Pacjent czuje się niepewnie;

    • Pacjent czuje zagrożenie, czego skutkiem jest niestosowanie się do zaleceń, np. niewykonanie zleconych badań, niestawienie się na kolejną wizytę



Dla pacjenta: Jeśli masz niedosyt informacji, trapią Cię pytania i wątpliwości, zawsze pytaj lekarza. Informacje znalezione w Internecie mogą być nierzetelne lub zupełnie nie dotyczyć twojej sytuacji.

 

Korzyści dla wszystkich

Efektywna komunikacja oznacza korzyści dla obu stron, zarówno pacjenta i lekarza.


KORZYŚCI DLA PACJENTA KORZYŚCI DLA LEKARZA
Zwiększenie komfortu wizyt u lekarza

Zmniejszenie poziomu lęku

Poczucie bezpieczeństwa

Poczucie wpływu na przebieg choroby

Chęć współpracy

Większa motywacja by wyzdrowieć
Zwiększenie poczucia pewności w relacji z pacjentem

Wiedza co i jak powiedzieć

Zmniejszenie kosztów emocjonalnych

Współpracujący pacjent

Profilaktyka wypalenia zawodowego

 

Anna Czelej, Małgorzata Kaczyńska FutureMD

X
Nasz newsletter to cotygodniowa porcja inspiracji i rozwiązań dla Twojego gabinetu/przychodni. Zostaw nam swój adres e-mail, a my przekażemy Ci niezbędne i ciekawe informacje dla Twojego biznesu
podaj adres email:

© 2015 MedSukces

O nas   Kontakt